Aosta - Chambave - Reisverslag uit Chambave, Italië van Chris Strijbos - WaarBenJij.nu Aosta - Chambave - Reisverslag uit Chambave, Italië van Chris Strijbos - WaarBenJij.nu

Aosta - Chambave

Door: chris

Blijf op de hoogte en volg Chris

02 Juni 2017 | Italië, Chambave

Aosta is van 25 BC.
Dat is duidelijk te merken.
Ze hebben een Pretoriaanse poort, mooi kompleet gebleven. Het was de oost-ingang van de stad. Buiten de stad staat de ereboog van Augustus en nog een oude romeinse brug.
Van de week vroeg ik een Italiaan of de huidige Italiaan afstamd van de Romeinen? Na de val van het Romeinse rijk zijn zoveel stammen Italië binnen gevallen dat er een nieuwe mix is ontstaan.
Vandaag is het overigens een feestdag hier.
De geboortedag van Italië.
Gisteravond bij het eten hoorde een man een tafel verder, dat we naar Rome liepen. Hij en zijn vrouw kwamen uit Bangladesh en wilde toch wel wat meer weten over de wandeling. Nou gaat hij zijn vrienden proberen over te halen om het ook te doen.

Vandaag weer door bossen gelopen met ernaast een afwateringskanaal. Die worden Les Rus genoemd en zijn tussen de 13e en 15e eeuw aangelegd. Ze functioneren nog steeds maar dienen nu ook om het vele smelt water af te voeren.

Het blijft hier maar mooi weer, je zweet je te pletter maar met de camel bag is het te doen. Bij de vele bronnen die hier zijn tappen we toch extra water.
Lekker koel helder water.

We zitten nu in een mooie B&B.

• 03 Juni 2017 - 19:30

Jeanne:

Klinkt allemaal heel goed. Fijn dat het mooi weer blijft. Hier ook trouwens tot nu toe. Straks kwam wel wat onweer voorbij, maar bijna geen regen en het was zo over. Zo te horen zijn er veel minder refugio's dan in Spanje? Of zijn jullie zo'n verwende pelgrims geworden??

• 03 Juni 2017 - 20:23

Chris:

Wij weten wel hoe het is in pelgrims slaapzalen. Roncadores.
    Die willen we niet meer horen.